Support My Blog

Friday, August 24, 2012

NAMA LAIN - PETOLA

PETOLA SEGI (Luffa acutangula) merupakan sejenis sayuran buah  yang menjalar dari keluarga Cucurbitaceae dan di tanam untuk pasaran domestik. Seluas 1,367 hektar petola ditanam sepanjang tahun 2011 dengan pengeluaran hasil sebanyak 16,009 metrik tan. Kawasan utama penanaman petola di Malaysia adalah di Pahang (489 hektar), Kelantan (258 hektar) dan Johor (208 hektar). Beberapa varieti petola yang ditanam adalah petola tempatan, Petola Segi Panjang (No 3311) dan Petola Segi Gred A F1 (3322). Kegunaan petola segi ini hanya untuk dijadikan sayuran dengan dimasak tumis, masak air atau pun sayur campur. Kajian saya dibeberapa kawasan tanaman petola mendapati harga ladang sekitar RM 1.44/kg dan harga runcit pula sekitar RM 3.05/kg sepanjang tahun 2011. Artikel petang ini saya menulis beberapa sebutan lain dalam bahasa asing tentang petola segi yang boleh kita pelajari dalam 'Anim Agro Technology'.




NAMA BOTANI : Luffa acutangula (L.) Roxb.
NAMA LAIN ATAU SYNONYM(S) : 
Luffa acutangula (L.) Roxb. var. acutangula
Cucumis acutangulus L., Cucurbita acutangula (L.) Blume

NAMA DALAM BAHASA ASING :

BAHASA ARAB : Bamya seeny 

BAHASA BENGALI :  Jhingey.


BAHASA CHINA : 
Guang dong si gua, Guang dong si gua, Yue si gua, Leng jiao si gua, Lin jiao si gua, Si gua (Guangdong), Si gua (Cantonese Sze kwa, See kua), Si gua (Taiwan), Sing kwa , Kak kuey (Hokkien - Singapore).

DANISH : Kantagurk.

BAHASA INGGERIS : 
Angled loofah, Chinese okra, Ribbed loofah, Ribbed gourd, Silky gourd, Ridged gourd, Silk gourd.

BAHASA PERANCIS : 
Courge anguleuse de Chine, Papengaye (Mauritius), Papangay (Mauritius).

BAHASA HINDI : 
Peerkankai, Jhinga torooee, Jhingli torai, Kali, Torai (Torooee), Turai, Hireballi.

INDONESIA : 
Hoyong (Indonesia), Oyong (Indonesia), Gambas (Java).

BAHASA JEPUN :  Shokuyou hechima.

KANNADA :  Heeray kayi.



BAHASA KHMER : Ronôông chrung.

BAHASA LAOS : Looy.

BAHASA MALAYSIA : Ketola, Ketola sagi, Petola sagi, Petola Sanding, 

BAHASA NEPAL : Pate ghirola, Pate toriya.

BAHASA ORIYA :  Kunduru.

BAHASA PORTUGIS : Lufa riscada.

BAHASA SINHALESE :  Dara veta kola, Veta kola, Vata kolu, Wetakolu.

BAHASA SEPANYOL : Calabaza de aristas.

BAHASA TAGALOG - FILIPINA : Patola, Patolang.

BAHASA TAMIL : Pekan aki, Peerkan kai.

BAHASA THAI : Buap, Buap liam (Boap liam), Manoi liam.

BAHASA VIETNAM:  Murop kai

VISAYAN : Buyo buyo.

Diharap pembaca dapat maklumat berguna mengenai panggilan petola didalam bahasa asing. Apa yang menarik adalah gelaran petola dalam bahasa Thai sebagai 'Buap', memang jauh daripada sebutan kita di Malaysia.

DI INDONESIA...DIPANGGIL GAMBAS SAHAJA....
'BARMA SEENY'....ORANG ARAB BERI NAMA....
DI NEGARA KITA.. PETOLA SEGI MUDAHNYA...
DI MASAK SAYUR... MEMANG ENAK RASA...

By,
M Anem
TKPM Sekijang,
Segamat, Johhor,
Malaysia.
(29 Ramadan 1433H)   

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...